Monday 3 October 2011

PEMIMPIN RAKAN SEBAYA


ASSALAMUALAIKUM W.B.T
SALAM 1 MALAYSIA

Tahniah diucapkan kepada 4 orang murid SKDI kerana telah mewakili sekolah ke Program Pemimpin Rakan Sebaya Bongsu (PRS) di Rembau pada 5 hingga 7 Noverber 2011.  Mereka adalah adik Muhammad Amir Faiz bin Zaidi, adik Muhammad Amir Ashraf bin Hishamudin, adik Nurin Aida Faqihah binti MOhd Fazil dan adik Nur Aleya Husna... Mereka dari kelas 4A...  

Buat pengetahuan semua, SKDI belum menubuhkan PRS sekolah, namun berita baik pada tahun 2012.. PRS julung kali ditubuhkan.  Mulai bulan Oktober 2011, pemilihan PRS akan dijalankan... Kepada murid yang terpilih akan di umumkan kelak..

nak tau apa itu PRS?

DEFINISI 
Pembimbing Rakan Sebaya ialah seorang pelajar yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asas komunikasi dan kaunseling. Ia berfungsi sebagai seorang kawan yang berkesan kepada rakan sebaya, terutama kepada mereka yang memerlukan pertolongan. PRS tidak bertugas untuk memberi nasihat dan menyelesaikan masalah rakan-rakan tetapi ia menjadi seorang pendengar yang peka kepada perasaan orang lain, berminat dan mengambil berat serta rela  memberi khidmat dalam sistem sekolah.

 PRINSIP PERKHIDMATAN PEMBIMBING RAKAN SEBAYA
1 Bersedia dan rela membantu rakan yang memerlukan bantuan tanpa mengira agama, bangsa, jantina, kedudukan, perlakuan dan fizikal. 
2 Perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya hendaklah dijalankan berdasarkan etika PRS.
FALSAFAH

“BANTU DIRI SUPAYA BERUPAYA MEMBANTU ORANG LAIN” PRS harus dilengkapi dengan ilmu pengetahuan, perlakuan, perhubungan, kemahiran, kreativiti dan keimanan

ETIKA PRS
PRS perlu patuh kepada etika berikut:

1.1.        Amanah dan menyimpan rahsia.
1.2.        Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
1.3.        Tahu batasan dan keupayaan diri.
1.4.        Sentiasa berusaha meningkatkan diri dari pelbagai aspek.
1.5.        Melapor kepada Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling tentang kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.Merujuk kes rumit kepada Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling.
1.6.        Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.












No comments:

Post a Comment